Este un subiect in trend si o bula de oxigen pentru clientii
bancilor, in mod special. Nu este nimic nou in faptul ca orice furnizor de produse sau
servicii care detine o oarecare pozitie dominanta pe o piata, are
contracte stufoase si pline de clauze standard, nenegociabile. Cati
dintre voi au citit "de-a fir a par" contractul de credit, sau cu
Electrica, sau cu DistriGaz, ori cu alte institutii financiare?! Cati
dintre voi isi cunosc drepturile si stiu ce anume sa citeasca?! Tocmai
aici este si "chichita". Se bucura de necunoasterea noastra, la momentul
de rascruce in care ne gasim si pac! Obtin semnatura
noastra, fara ca noi sa stim, de fapt, ce semnam. Insa, din fericire, am
observat ca, de ceva timp incoace, instantele au inceput sa sanctioneze
drastic clauzele abuzive. Am obtinut prin instanta anularea unor clauze
abuzive din contractele bancare, restituirea comisioanelor percepute in
mod abuziv, dobanzile achitate, samd si pentru ca ne bucuram de experienta, va informam. Se poate! Dar... ce trebuie sa
stim despre aceasta posibilitate legala?!
1. CE SUNT CLAUZELE ABUZIVE?
Conform art. 4
alin. (1) din Legea nr. 193/2000, „o clauză contractuală care nu a fost
negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi
sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul
consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru
semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor”.
Prin urmare,
criteriile de stabilire a unei clauze abuzive sunt:
- lipsa de negociere - Se aplica contractelor tip, non-negociabile, de
adeziune, standard, tipizate, care sunt redactate unilateral de catre prestatorul de servicii (banca, institutie,
etc), nu permite negocierea lui si,
de regula, acorda prestatorului o
pozitie dominanta fata de comparator.
In aceste contracte, clientul, nu are decat 2 optiuni –
sa adere, sau sa plece. Ori, conform art. 4 alin. (2)
din Legea 193/2000, conform careia „O
clauză contractuală va fi considerată ca nefiind negociată direct cu
consumatorul dacă aceasta a fost stabilită fară a da posibilitate
consumatorului să influenţeze natura ei (...)” avem deja o conditie
esentiala pentru nasterea unei posibile discutii asupra abuzului
- dezechilibrul contractual în defavoarea consumatorului – ceea ce presupune garantarea dreptului
consumatorului de a înţelege prevederile contractului pe care îl încheie. Termenii
clauzelor propuse de prestator consumatorului trebuie să fie redactaţi într-o maniera dara şi comprehensibilă „pentru
înţelegerea cărora nu sunt necesare cunoştinţe de specialitate”, pe de
o parte, insa, pe de alta parte, contractele vizate includ o suma mai mare de
obligatii fata de client, decat fata de prestator, conditii mai dure in caz de
nerespectare fata de client, decat fata de consumator, sanctiuni mai drastice
si, de regula, valabile numai pentru client, decat fata de prestator, samd.
-
încălcarea exigenţei de bună-credinţă – orice act juridic trebuie sa fie intocmit in mod
echitabil, cu respectarea normelor si cutumelor ce privesc egalitatea
raporturilor, vizeaza buna-credinta si garantarea principiilor de drept. Prin
lipsa de negociere si dezechilibrul contractual, se produce consecinta necesara
pentru incalcarea acestui principiu.
2. CARE SUNT CLAUZELE CONSIDERATE ABUZIVE?
Conform Anexei
la Legea 193/2000, privind clauzele abusive, vom intelege ca:
1)
Sunt considerate clauze abuzive
acele prevederi contractuale care:
a)
dau dreptul profesionistului de a modifica unilateral clauzele
contractului, fara a avea un motiv intemeiat care sa fie precizat in contract.
(...)
b)
obliga consumatorul sa se supuna unor conditii contractuale despre care
nu a avut posibilitatea reala sa ia cunostinta la data semnarii contractului;
c) obliga consumatorul sa isi
indeplineasca obligatiile contractuale, chiar si in situatiile in care
profesionistul nu si le-a indeplinit pe ale sale;
d) dau dreptul profesionistului
sa prelungeasca automat un contract incheiat pentru o perioada determinata prin
acordul tacit al consumatorului, daca perioada-limita la care acesta putea sa
isi exprime optiunea a fost insuficienta;
e) dau dreptul profesionistului
sa modifice unilateral, fara acordul consumatorului, clauzele privind
caracteristicile produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau
termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu;
f)
dau dreptul profesionistului sa constate unilateral conformitatea
produselor si serviciilor furnizate cu prevederile contractuale;
g) dau dreptul exclusiv
profesionistului sa interpreteze clauzele contractuale;
h) restrang sau anuleaza dreptul consumatorului
sa pretinda despagubiri in cazurile in care profesionistul nu isi indeplineste
obligatiile contractuale;
i)
obliga consumatorul la plata unor sume disproportionat de mari in cazul
neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre acesta, comparativ cu
pagubele suferite de profesionist;
j)
restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a
rezilia unilateral contractul, in cazurile in care:
- profesionistul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
- profesionistul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
- profesionistul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;
- profesionistul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
- profesionistul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
- profesionistul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;
k) exclud sau limiteaza
raspunderea legala a profesionistului in cazul vatamarii sau decesului
consumatorului, ca rezultat al unei actiuni sau omisiuni a profesionistului
privind utilizarea produselor si serviciilor;
l)
exclud dreptul conumatorului de a intreprinde o actiune legala sau de a
exercita un alt remediu legal, solicitandu-i in acelasi timp rezolvarea
disputelor in special prin arbitraj;
m) permit in mod nejustificat
impunerea unor restrictii in administrarea probelor evidente de care dispune
consumatorul sau solicitarea unor probe care, potrivit legii, fac obiectul unei
alte parti din contract;
n) dau dreptul profesionistului
sa transfere obligatiile contractuale unei terte persoane - agent, mandatar
etc. -, fara acordul consumatorului, daca acest transfer serveste la reducerea
garantiilor sau a altor raspunderi fata de consumator;
o) interzic consumatorului sa
compenseze o datorie catre profesionist cu o creanta pe care el ar avea-o
asupra profesionistului;
p) prevad ca pretul produselor
este determinat la momentul livrarii sau permit vanzatorilor de produse ori
furnizorilor de servicii dreptul de a creste preturile, fara ca, in ambele
cazuri, sa acorde consumatorului dreptul de a anula contractul in cazul in care
pretul final este prea mare in raport cu pretul convenit la momentul incheierii
contractului.
(...)
q) permit profesionistului
obtinerea unor sume de bani de la consumator, in cazul neexecutarii sau
finalizarii contractului de catre acesta din urma, faa a prevedea existenta
compensatiilor in suma echivalenta si pentru consumator, in cazul neexecutarii
contractului de catre profesionist;
s) dau dreptul profesionistului sa anuleze contractul in mod unilateral, fara sa prevada acelasi drept si pentru consumator;
s) dau dreptul profesionistului sa anuleze contractul in mod unilateral, fara sa prevada acelasi drept si pentru consumator;
r)
dau dreptul profesionistului sa inceteze contractul incheiat pentru o
durata nedeterminata fara o notificare prealabila rezonabila, cu exceptia unor
motive intemeiate.
.
3. CARE ESTE PROCEDURA DECLARARII CAUZELOR ABUZIVE?
Conform art. 8 din Lege, controlul
respectarii dispozitiilor prezentei legi se face de catre reprezentantii imputerniciti ai
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, precum si de specialisti
autorizati ai altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor.
Acestia reactioneaza la cererea persoanelor prejudiciate, sau din oficiu.
Prin urmare, o procedura prealabila cu aceste organisme este indicata inainte de a
ne adresa instantelor de judecata.
4. CE SE POATE OBTINE?
Pe langa constatarea caracterului
abuziv al clauzelor indicate anterior, in functie de situatie, se mai poate
obtine si:
- eliminarea clauzelor abuzive din contracte;
- obligarea bancii la perceperea dobanzii fixe si nu a unei dobanzi variabile;
- restituirea tuturor sumelor achitate cu titlu de comision de risc (redenumit comision de administrare) si de comision de rezerva minima obligatorie, precum si a dobanzii legale
- daune morale
- acoperirea cheltuielilor ocazionate de demers
0 COMENTARII:
Trimiteți un comentariu
AI O INTRABARE? ADRESEAZ-O AICI!
Reguli inainte sa ne scrii:
- Citeste cu atentie articolul
- Citeste Regulamentul Site-ului
- Nu folosi prescurtari sau abrevieri de genul mn, dak, adik, dc, etc
- Nu folosi litere mari si incearca sa adresezi o intrebare coerenta.
- Limiteaza-te la maxim 6 randuri, spatiul nu ne permite sa publicam povestile mai lungi si vor fi eliminate