Noutati juridice

Al catelea citititor esti?

ITI PLACE? FII ALATURI DE NOI CU UN LIKE!

17 septembrie 2013

DESPRE CLAUZELE CONTRACTUALE ABUZIVE.

Este un subiect in trend si o bula de oxigen pentru clientii bancilor, in mod special. Nu este nimic nou in faptul ca orice furnizor de produse sau servicii care detine o oarecare pozitie dominanta pe o piata, are contracte stufoase si pline de clauze standard, nenegociabile. Cati dintre voi au citit "de-a fir a par" contractul de credit, sau cu Electrica, sau cu DistriGaz, ori cu alte institutii financiare?! Cati dintre voi isi cunosc drepturile si stiu ce anume sa citeasca?! Tocmai aici este si "chichita". Se bucura de necunoasterea noastra, la momentul de rascruce in care ne gasim si pac! Obtin semnatura noastra, fara ca noi sa stim, de fapt, ce semnam. Insa, din fericire, am observat ca, de ceva timp incoace, instantele au inceput sa sanctioneze drastic clauzele abuzive. Am obtinut prin instanta anularea unor clauze abuzive din contractele bancare, restituirea comisioanelor percepute in mod abuziv, dobanzile achitate, samd si pentru ca ne bucuram de experienta, va informam. Se poate! Dar... ce trebuie sa stim despre aceasta posibilitate legala?! 

1. CE SUNT CLAUZELE ABUZIVE?




Conform art. 4 alin. (1) din Legea nr. 193/2000, „o clauză contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor”.



Prin urmare, criteriile de stabilire a unei clauze abuzive sunt:



-                     lipsa de negociere - Se aplica contractelor tip, non-negociabile, de adeziune, standard, tipizate, care sunt redactate unilateral de catre prestatorul de servicii (banca, institutie, etc), nu permite negocierea lui si, de regula, acorda prestatorului o pozitie dominanta fata de comparator.



In aceste contracte, clientul, nu are decat 2 optiuni – sa adere, sau sa plece. Ori, conform art. 4 alin. (2) din Legea 193/2000, conform careia „O clauză contractuală va fi considerată ca nefiind negociată direct cu consumatorul dacă aceasta a fost stabilită fară a da posibilitate consumatorului să influenţeze natura ei (...)” avem deja o conditie esentiala pentru nasterea unei posibile discutii asupra abuzului



-        dezechilibrul contractual în defavoarea consumatoruluiceea ce presupune garantarea dreptului consumatorului de a înţelege prevederile contractului pe care îl încheie. Termenii clauzelor propuse de prestator consumatorului trebuie să fie redactaţi într-o maniera dara şi comprehensibilăpentru înţelegerea cărora nu sunt necesare cunoştinţe de specialitate”, pe de o parte, insa, pe de alta parte, contractele vizate includ o suma mai mare de obligatii fata de client, decat fata de prestator, conditii mai dure in caz de nerespectare fata de client, decat fata de consumator, sanctiuni mai drastice si, de regula, valabile numai pentru client, decat fata de prestator, samd.



-                 încălcarea exigenţei de bună-credinţă – orice act juridic trebuie sa fie intocmit in mod echitabil, cu respectarea normelor si cutumelor ce privesc egalitatea raporturilor, vizeaza buna-credinta si garantarea principiilor de drept. Prin lipsa de negociere si dezechilibrul contractual, se produce consecinta necesara pentru incalcarea acestui principiu.





2. CARE SUNT CLAUZELE CONSIDERATE ABUZIVE?



Conform Anexei la Legea 193/2000, privind clauzele abusive, vom intelege ca:



1)                Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care:



a)       dau dreptul profesionistului de a modifica unilateral clauzele contractului, fara a avea un motiv intemeiat care sa fie precizat in contract.

(...)

b)      obliga consumatorul sa se supuna unor conditii contractuale despre care nu a avut posibilitatea reala sa ia cunostinta la data semnarii contractului;

c)       obliga consumatorul sa isi indeplineasca obligatiile contractuale, chiar si in situatiile in care profesionistul nu si le-a indeplinit pe ale sale;

d)      dau dreptul profesionistului sa prelungeasca automat un contract incheiat pentru o perioada determinata prin acordul tacit al consumatorului, daca perioada-limita la care acesta putea sa isi exprime optiunea a fost insuficienta;

e)       dau dreptul profesionistului sa modifice unilateral, fara acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu;

f)        dau dreptul profesionistului sa constate unilateral conformitatea produselor si serviciilor furnizate cu prevederile contractuale;

g)      dau dreptul exclusiv profesionistului sa interpreteze clauzele contractuale;

h)       restrang sau anuleaza dreptul consumatorului sa pretinda despagubiri in cazurile in care profesionistul nu isi indeplineste obligatiile contractuale;

i)        obliga consumatorul la plata unor sume disproportionat de mari in cazul neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre acesta, comparativ cu pagubele suferite de profesionist;

j)        restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia unilateral contractul, in cazurile in care:
- profesionistul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
- profesionistul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
- profesionistul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;

k)       exclud sau limiteaza raspunderea legala a profesionistului in cazul vatamarii sau decesului consumatorului, ca rezultat al unei actiuni sau omisiuni a profesionistului privind utilizarea produselor si serviciilor;

l)        exclud dreptul conumatorului de a intreprinde o actiune legala sau de a exercita un alt remediu legal, solicitandu-i in acelasi timp rezolvarea disputelor in special prin arbitraj;

m)    permit in mod nejustificat impunerea unor restrictii in administrarea probelor evidente de care dispune consumatorul sau solicitarea unor probe care, potrivit legii, fac obiectul unei alte parti din contract;

n)      dau dreptul profesionistului sa transfere obligatiile contractuale unei terte persoane - agent, mandatar etc. -, fara acordul consumatorului, daca acest transfer serveste la reducerea garantiilor sau a altor raspunderi fata de consumator;

o)      interzic consumatorului sa compenseze o datorie catre profesionist cu o creanta pe care el ar avea-o asupra profesionistului;

p)      prevad ca pretul produselor este determinat la momentul livrarii sau permit vanzatorilor de produse ori furnizorilor de servicii dreptul de a creste preturile, fara ca, in ambele cazuri, sa acorde consumatorului dreptul de a anula contractul in cazul in care pretul final este prea mare in raport cu pretul convenit la momentul incheierii contractului.

(...)

q)      permit profesionistului obtinerea unor sume de bani de la consumator, in cazul neexecutarii sau finalizarii contractului de catre acesta din urma, faa a prevedea existenta compensatiilor in suma echivalenta si pentru consumator, in cazul neexecutarii contractului de catre profesionist;
s) dau dreptul profesionistului sa anuleze contractul in mod unilateral, fara sa prevada acelasi drept si pentru consumator;

r)        dau dreptul profesionistului sa inceteze contractul incheiat pentru o durata nedeterminata fara o notificare prealabila rezonabila, cu exceptia unor motive intemeiate.

.

3. CARE ESTE PROCEDURA DECLARARII CAUZELOR ABUZIVE?



Conform art. 8 din Lege, controlul respectarii dispozitiilor prezentei legi se face de  catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, precum si de specialisti autorizati ai altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor. Acestia reactioneaza la cererea persoanelor prejudiciate, sau din oficiu.



Prin urmare, o procedura prealabila cu aceste organisme este indicata inainte de a ne adresa instantelor de judecata.



4. CE SE POATE OBTINE?



Pe langa constatarea caracterului abuziv al clauzelor indicate anterior, in functie de situatie, se mai poate obtine si:

  • eliminarea clauzelor abuzive din contracte;
  • obligarea bancii la perceperea dobanzii fixe si nu a unei dobanzi variabile;
  • restituirea tuturor sumelor achitate cu titlu de comision de risc (redenumit comision de administrare) si de comision de rezerva minima obligatorie, precum si a dobanzii legale
  • daune morale
  • acoperirea cheltuielilor ocazionate de demers
Pentru asistenta juridica si reprezentare in asftel de litigii, ne puteti contacta la adresa de email din contact.

0 COMENTARII:

Trimiteți un comentariu

AI O INTRABARE? ADRESEAZ-O AICI!
Reguli inainte sa ne scrii:
- Citeste cu atentie articolul
- Citeste Regulamentul Site-ului
- Nu folosi prescurtari sau abrevieri de genul mn, dak, adik, dc, etc
- Nu folosi litere mari si incearca sa adresezi o intrebare coerenta.
- Limiteaza-te la maxim 6 randuri, spatiul nu ne permite sa publicam povestile mai lungi si vor fi eliminate

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...