Noutati juridice

Al catelea citititor esti?

ITI PLACE? FII ALATURI DE NOI CU UN LIKE!

9 iulie 2014

ANULAREA CLAUZELOR ABUZIVE DIN CONTRACTELE DE CREDIT. CUM SE POATE?

Este un subiect in trend si o bula de oxigen pentru clientii bancilor. Nu este nimic nou in faptul ca orice furnizor de produse sau servicii care detine o oarecare pozitie dominanta pe o piata, are contracte stufoase si pline de clauze standard, nenegociabile. Cati dintre voi au citit "de-a fir a par" contractul de credit, sau cu Electrica, sau cu DistriGaz, ori cu alte institutii financiare?! Cati dintre voi isi cunosc drepturile si stiu ce anume sa citeasca?! Tocmai aici este si "chichita". Se bucura de necunoasterea noastra, la momentul de rascruce in care ne gasim la un moment dat si pac! Obtin semnatura noastra, fara ca noi sa stim, de fapt, ce semnam. Insa, din fericire, am observat ca, de ceva timp incoace, instantele au inceput sa sanctioneze drastic clauzele abuzive. Am obtinut prin instanta anularea unor clauze abuzive din contractele bancare, restituirea comisioanelor percepute in mod abuziv, dobanzile achitate, samd. Se poate! Dar... ce trebuie sa stim despre aceasta posibilitate legala?!


1. CE SUNT CLAUZELE ABUZIVE?


Potrivit Legii nr. 193/2000, orice contract incheiat intre profesionisti si consumatori va cuprinde clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru intelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate, fiind interzisa in mod expres stipularea de clauze abuzive in contractele incheiate cu consumatorii [1], raportate si la prevederile art. 4 [2] din Legea 193/2000.

Actul normativ prevede ca o clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva2 daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor.

Mai mult, o clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul 2 daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitate consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv.


[1] Art. 1 din Legea 193/2000
1) Orice contract incheiat intre profesionisti si consumatori pentru vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii va cuprinde clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru intelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate. 
(2) In caz de dubiu asupra interpretarii unor clauze contractuale, acestea vor fi interpretate in favoarea consumatorului. 
(3) Se interzice profesionistilor stipularea de clauze abuzive in contractele incheiate cu consumatorii.
[2] Art. 4 din Legea 193/2000
(1) O clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului si contrare cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor. 
(2) O clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitatea consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv.

2. CARE SUNT CELE MAI FRECVENTE CLAUZE ABUZIVE?
  • Dobanda netransparenta - al carei calcul este lasat la aprecierea creditorului
  • Comisionul de risk
  • Comisionul de administrare
  • Comisionul de restructurare
  • Modul de aplicare a dobanzii creditului
  • Prevederi privind scadenta anticipata si garantiile contului
  • Prevederi privind perceperea unor sume suplimentare, neindicate si nedefinite
  • Marje variabile in calculul dobanzii finale
  • Prevederi care dau dreptul creditorului sa modifice unilateral contractul
3. CARE ESTE PROCEDURA DE ATAC IMPOTRIVA CLAUZELOR ABUZIVE?

Fata de dispozitiile art. 8 din Legea 193/2000, inainte de a ne adresa instantei de judecata, trebuie sa dovedim ca s-a indeplinit conditia prealabila, respectiv de instiintare a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului.

Dupa trecerea termenului legal de raspuns acordat Autoritatii amintite, termen cuprins intre 30 - 45 zile, se poate trece mai departe, prin promovarea actiunii in anularea clauzelor abuzive, adresata instantei de judecata, indiferent daca avem raspuns favorabil sau nefavorabil, cat si indiferent daca Autoritatea nu ne-a oferit niciun raspuns. Simpla dovada a diligentei este suficienta pentru demonstrarea respectarii procedurii.

Avand in vedere dispozitiile Deciziei Curtii Constitutionale din data de 07.05.2014, prin care s-a declarat neconstitutionalitatea art. 2 alin. (1) si (12) din Legea nr.192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, s-a eliminat obligatia parcurgerii procedurii de mediere anterior investirii instantei de judecata, laolalta cu eliminarea sanctiunii privind inadmisibilitatea actiunii, prin urmare nu mai este necesara aceasta etapa.

Conform dispozitiilor OUG 80/2013, art. 29, lit. f), actiunea este scutita de taxa de timbru.

Trebuie sa mai stim ca nu se pot ataca in instanta contractele care s-au incheiat sau care au ajuns in faza executarii silite, ori care au fost declarate scadent-anticipat.


4. CE PUTEM OBTINE IN URMA ANULARII CLAUZELOR ABUZIVE?

Miza este uriasa: in cazul unor sentinte favorabile clientilor, bancile vor fi obligate sa elimine clauzele abuzive si, acolo unde va fi cazul, sa restituie contravaloarea prestatiilor ce au fost incasate in baza acestora.


5. CINE NE POATE AJUTA IN DEMERSURILE DE ACEST GEN?

Raspunsul este simplu: un avocat. Prin experienta si cunostintele sale, un avocat va poate ajuta sa traversati acest demers fara prea multa implicare, din partea dvs. Onorariile acestei proceduri sunt extrem de convenabile si accesibile, intrucat exista o multitudine de jurisprudente favorabile. 

IMPORTANT! Intrucat de mai bine de 1 an se incearca modificarea Legii 193/2000, privind clauzele abuzive, in sensul "rau" al cuvantului - urmarindu-se, in principal, interdictia sesizarii instantelor de judecata de catre cetateni si/sau Asociatii de profil, cu exceptia ANPC, si, in subsidiar, mutarea acestor procese la ICCJ, din initiativa exclusiva a Presedintelul ANPC, concomitent cu eliminarea sanctiunii de restituire retroactiva a prestatiilor platite in baza clauzelor abuzive, nu se stie cat timp mai aveti la dispozitie pentru a va gasi drum in solutionarea acestor probleme, astfel ca ar fi bine sa profitati cat se mai poate!

Pentru cei din Bucuresti, aceste servicii va sunt oferite si de noi iar cei interesati de analiza contractului si/sau inceperea demersurilor ne pot contacta oricand prin email-ul publicat la pagina "Regulament si Contact".

Drum drept!


Conform art. 4 alin. (1) din Legea nr. 193/2000, „o clauză contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor”. Pornind de la această definiţie, în doctrină se consideră că, elementele principale ale definirii şi totodată ale identificării unei clauze ca abuzive sunt: A. lipsa de negociere; B. dezechilibrul contractual în defavoarea consumatorului', C.

Detalii: http://legeaz.net/dictionar-juridic/teoria-clauzelor-abuzive

0 COMENTARII:

Trimiteți un comentariu

AI O INTRABARE? ADRESEAZ-O AICI!
Reguli inainte sa ne scrii:
- Citeste cu atentie articolul
- Citeste Regulamentul Site-ului
- Nu folosi prescurtari sau abrevieri de genul mn, dak, adik, dc, etc
- Nu folosi litere mari si incearca sa adresezi o intrebare coerenta.
- Limiteaza-te la maxim 6 randuri, spatiul nu ne permite sa publicam povestile mai lungi si vor fi eliminate

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...